uihawdiuh
uihawdiuh
uihawdiuh

Leren

Herkent u dat uw kind;
Veel hulp heeft gehad voor lezen, spelling, automatiseren en/of rekenen?
Uw kind vaak extra hulp buiten de groep heeft gehad?
En u thuis veel geoefend heeft met lezen en rijen sommen maken?
En toch komt uw kind niet tot leren?
Dit kan te maken hebben met het kennen en gebruiken van je leerstijl.
Hier gaan we samen mee aan de slag!

We gaan het leren aanpassen bij de leerstijl van uw kind, hierdoor wordt het leren weer fijn en ziet u weer betrokkenheid bij uw kind. Nog belangrijker het zelfvertrouwen van uw kind zal weer groeien, omdat het succeservaringen gaat beleven tijdens het leren.


Het is heel belangrijk om je leerstijl te kennen. Je leerstijl helpt jou om een keuze te maken op welke manier je de informatie het beste kan onthouden, gebruiken en toepassen. Dit noemen we ook wel neurodiversiteit.


Er zijn verschillende leerstijlen/denksystemen:
  • Visueel: gericht op beelden
  • Auditief: gericht op geluiden
  • Kinesthetisch: gericht op gevoel
  • Digitaal: gericht op overdenken en beredeneren
Illustrerende foto over de kwaliteiten van een kind

Het is belangrijk om je dominantiefactor te leren kennen en koppelen aan bovenstaande leerstijlen. In de test bepaal je welk lichaamsdeel (hand, voet, oor, oog) en welk hersendeel voor jou dominant is.


Dit geeft inzichten in jouw manier van leren en informatie verwerken.

Iedereen wordt geboren met een dominante rechterhersenhelft. Vanaf de leeftijd van ongeveer 8 jaar komt de linkerhersenhelft in actie..

Als de zwangerschap, geboorte en ontwikkeling van de baby goed verloopt, integreren de meeste reflexen rond de 6 maanden tot 3 jaar na de geboorte. De baby krijgt meer controle over zijn bewegingen en kan ze meer bewust sturen. Geïntegreerde reflexen zijn een belangrijke voorwaarde voor ieder mens om de wereld te ontdekken vol zelfvertrouwen, gemak en met de mogelijkheid om keuzes te maken.


Helaas verloopt de integratie van de reflexen niet altijd zoals verwacht binnen de 6 maanden tot 3 jaar. De reflexen blijven dan ongeremd aanwezig en het kost je veel energie om dit te onderdrukken of te compenseren. Je hebt over deze bewegingen geen controle. Reflexen hebben altijd voorrang in je lijf met minder leuke gevolgen. Ze hebben effect op gedrag, bewegen en leren.

Het doel van reflexen integreren

Ons traditionele onderwijs is ingericht op kinderen met de voorkeur voor een linkerhersenhelft dominantie. Deze kinderen hebben een fijne schoolperiode, snappen alles snel en creëren veel succeservaringen. Niet elk kind leert op deze manier.


Er zijn veel kinderen die creatief zijn ingesteld. De gevoelige kinderen, de dromers, de kinderen die genieten van de creatieve vakken als dans, muziek en knutselen. Helaas hebben deze leerlingen het minder makkelijk op school. De lessen zijn talig en passen niet bij hun leerstijl. Tevens kan het lijken of ze afwezig zijn en onvoldoende betrokken. Veel kinderen krijgen een label als dyslexie of dyscalculie. Er zijn minder succeservaringen en de creatieve lessen zijn vaak voor hun veel te kort.


Het aantal visueel ingestelde kinderen groeit met de jaren. Daar is een verklaring voor; namelijk de grote hoeveelheid digitale middelen die kinderen tot hun beschikking hebben. We kunnen hier de kracht uithalen door ons leerstofaanbod visueel (niet via plaatjes, maar door je visuele denkgeheugen te gebruiken) aan te bieden. Helaas gebeurt dit op veel scholen niet of onvoldoende.


Om achter de leerstijl en dominantiefactor van uw kind te komen neem ik een test af. Wanneer uw kind voorkeur heeft voor het gebruik van de rechterhersenhelft, gaan we werken aan het zien, erkennen en herkennen van je talenten. Er zijn niet alleen uitdagingen vanuit een dominante rechter hersenhelft, deze kinderen zijn energiek, spontaan, verbeeldingrijk, flexibel, creatief, onafhankelijk, toegewijd, gevoelig, assertief en uniek. Deze kinderen geven de wereld kleur!


We gaan met beweging en oefeningen de hersenhelften leren samenwerken. Zoals beschreven bij lateralisatie.


We gaan het leeraanbod aanpassen op de leerstijl die bij uw kind past. Dit heet ‘krachtig anders leren’ vanuit de Kernvisie methode. ‘Krachtig anders leren’ gaat ervan uit dat kinderen met een dominante rechter hersenhelft, visueel zijn ingesteld. Zij leren niet met of door woorden, maar door beelden.


Ik ga uw kind leren om informatie op te slaan in beelden. Op deze manier kan uw kind de informatie sneller en geordend oproepen.


Uw kind kan gewoon meedoen aan de lessen en met de methodes op school. Dat is zo fijn aan dit programma: uw kind is niet anders, maar het leert anders!

De kernvakken van kindercoach Marije